Dessa jäkla raketer och smällare!

Igår var jag, Gunilla och Daniel i Bengtsfors, följde med dem för att hitta  en födelsedagspresent till Mats som fyller år idag! :) Grattis!!

När vi parkerade bilen såg jag ett gäng killar som kollade och såg ut som de hade gjort något eller var på väg att göra något. När vi går bort mot affärerna så går de om oss och kastar smällare efter oss. Säger till dem att de är omogna och de sticker iväg. Efter vi hade varit i lite affärer gick vi till bilen för att lämpa av alla påsar och så gick vi till Ica för att handla lite mat och grejer, då kommer samma killar och kastar smällare in bland massa folk och så skrattar de.
Förstår de inte att de kan skrämma människor, eller göra dem illa? Tänk äldre människor med dåligt hjärta som får en smällare kastad efter sig.

Sen när jag ändå är inne på detta med smällare så kan man ju prata fyrverkerier, visst de är jätte fina MEN jag tycker inte att alla ska kunna skjuta dem hur som helst. Varje stad/ort kan väll ha ETT ställe där man får skjuta eller någon som har hand om det? Som i Falkenberg (tror jag det är) är det total förbjud för fyverkerier, man måste ansöka om ett tillstånd för att få skjuta och det kostar 700:- att få det, det var ETT ställe, ett, som ansökte till nyår, alltså sköts det under kontrollerade former på ETT ställe.

Tänk så mycket skador och rädda djur som undanslapps! Inför det i varje kommun tack!

Sen allt skräp som blir, man skjuter upp skiten sedan bryr man sig inte om att ta bort skräpet så det ligger i flera veckor/månader till något stackars lag som vill tjäna lite mer pengar till klubben får ta bort det.
Fyrverkeri resterna kan vara skadliga för djur och oron kan hålla i sig i flera dagar! Och om det är farlig för djur är det också farligt för barn! Tänk om ni bor på ett område, som vi gjorde när jag var liten, där var det rester kvar länge och många släpper bara ut barnen på gården eftersom lekparken låg i mitten av området och man kunde se barnen hela tiden från lägenheten men man passar dem ju inte varje sekund tänk om något litet barn hittar en liten rest och stoppar i sig det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback